click this to be awesome person

Thursday, 14 May 2015

[FAVORITE SONG] Kun Anta by Humood AlKhudher

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Dulu masa belajar kat UiTM tak minat betul bahasa arab.
Ambil pun sebab terpaksa, boleh? Tak baik sungguh walhal
bahasa arab tu kan bahasa Alquran (insaf).
Then sejak kebelakangan ni banyak lagu arab 
yang sedap didengar di halwa telinga ini.
Dan-dan terus nak ikut bait-bait lirik tu.
Seboleh-boleh cuba ingat makna apa yang telah belajar
masa belajar kat UiTM dulu.
Betapa ruginya rasa tak kuasai betul-betul masa kelas bahasa arab dulu.
Kalau kat luar siap kena bayar lagi nak masuk kelas arab.
Mula-mula dengar lagu ni dari facebook
sebab ada rakan share cover dari adik Wani ni.
Sedap boleh tahan suara ala-ala Najwa Latif.
Ingat lagi dia reka sendiri rupanya
lagu penyanyi Arab betul hehehe.




Ini dia penyanyi asal lagu Kun Anta
Namanya Humood AlKhuder.
Kacak orangnya, syukur indah ciptaanNya.
Jom sama-sama kita hafal lirik dan nyanyi
dari nyanyi lagu cinta dan lagu yang merepek tu kan.
Tak salah nak jadi baik. Hihihi.
Lagu ni tentang jadilah diri sendiri.
Tak perlu nak jadi orang lain nak tiru gaya hidup orang lain.




Lirik Lagu Kun Anta


Liujarihim, 
qoldat tu zohiru ma fihim,
Pabadautu shakhson a-khar, 
kai atafa-khar,

Wa zonan tu ana, 
anni bizalika huztu ghina,
Fawajad tu anni kha-sir, 
fatilka mazohir,

La la, La nahtajul ma-la, 
Kai nazdada jama-la, 
Jauharna huna, 
Fi qalbi talala, 

La la, Nurdhin nasi bima-la, 
Nardhohu la na ha-la, 
Za-ka jamaluna, 
Yasmu yataa’la 

Oh Wo Oh (6x), 
Kun anta tazdada jamala (2x) 

 Attaqabbalhum, 
anna-su lastu qalliduhum, 
Illa bima yurdhi-ni, 
kai urdhi-ni, 

Sa akunu ana, 
mithli tamaman hazana, 
Fakona a’ti takfini, 
za-ka yaqi-ni, 

 La la, La nahtajul ma-la, 
Kai nazdada jama-la, 
Jauharna huna, Fi qalbi talala, 

La la, Nurdhin nasi bima-la, 
Nardhohu la na ha-la, 
Za-ka jamaluna, 
Yasmu yataa’la 

Oh Wo Oh (6x) 
Kun anta tazdada jamala 

 Saakunu ana, 
man ardho ana, 
lan asa’ la liri dhohum, 

Waakunu ana, 
ma ahwa ana, 
ma-li wama liridhohum, 

Saakunu ana, 
man ardho ana, 
lan asa’ la liri dhohum, 

Waakunu ana, 
ma ahwa ana, 
lan ardho ana biridhohum 

 La la, La nahtajul ma-la, 
Kai nazdada jama-la, 
Jauharna huna, 
Fi qalbi talala, 

La la, Nurdhin nasi bima-la, 
Nardhohu la na ha-la, 
Za-ka jamaluna,
 Yasmu yataa’la 

Oh Wo Oh (6x), 
Kun anta tazdada jamala (2x)



 لأجاريهم، قلدت ظاهر ما فيهم 
Ketika ingin bersaing dengan yang lain, aku ingin meniru perwatakan luar dan dalamnya. 

فبدوتُ شخصاً آخر، كي أتفاخر 
Jadi aku boleh jadi seorang yang lain hanya untuk berbangga 

و ظننتُ أنا، أنّي بذلك حُزْت غنى 
dan aku sangka jika aku lakukan seperti itu aku akan dapat kelebihan 

فوجدتُ أنّي خاسر، فتلك مظاهر 
Tetapi yang kuperolehi hanyalah kerugian di atas perwatakanku ini. 

لا لا لا نحتاج المال، كي نزداد جمالا، جوهرنا هنا، في القلب تلالا
 Kita tidak memerlukan harta untuk menambahkan kecantikan, kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini di dalam hati ia bersinar. 

لا لا نرضي الناس بما لا، نرضاه لنا حالا، ذاك جمالنا، يسمو يتعالى 
kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang tidak ada, yang tidak sesuai dengan kita, itulah kecantikan kita, semakin bertambah hingga ke atas. 

كن أنت تزدد جمالاً 
Jadilah diri kamu sendiri pasti akan menambahkan lagi kecantikan yang sedia ada 

أتقبّلهم، الناس لست أقلّدهم 
Sungguh aku menerima mereka tetapi tidak pula aku meniru perwatakan mereka

 إلا بما يرضيني، كي أرضيني 
melainkan apa yang aku terima itu aku telah redha. 

سأكون أنا، مثلي تماما هذا أنا
 aku ingin menjadi seperti diri aku sendiri inilah aku 

فقناعتي تكفيني، ذاك يقيني
 hal ini kurasakan sudah cukup dan aku sangat pasti 

سأكون أنا، من أرضى أنا، لن أسعى لا لرضاهم 
Aku akan jadi mengikut kemampuan diriku aku tidak perlukan orang lain menerimaku

 وأكون أنا، ما أهوى أنا، مالي وما لرضاهم 
aku akan jadi apa yang aku suka kenapa aku perlu peduli tentang penerimaan mereka terhadapku? 

Harap anda semua menyukai juga lagu ini.
Sedikit sebanyak boleh lah belajar bahasa arab kan
selain "kay fa haluka", "ma ismuka",
"la tahzan", "sobah al khoir" , "ma'asalamah",
"ila liqo' ", "uhibbu usrati" dan macam-macam lagi lah.
Iza pun dah lupa-lupa ingat.

**Terima Kasih Kerana Membaca**

^izzah_nhkm^

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails